De fleste kender Esajas’ Bog gennem julekoncerter med Händels Messias. Både oratoriet og bogen kan dog bruges resten af kirkeåret, og det sigter i høj grad på påsken. De fire formiddage vil tage afsæt i oratoriets bibelbrug som et afsæt for at kunne trænge dybere ind i Esajas’ Bog.
Esajas er den vigtigste profet fra Gammel Testamente, så hvem var han egentlig og hvad skrev han om? Og hvordan forbereder han håbet om Kristi komme, hans lidelse, død og opstandelse og den kommende herlighed.
Nicolai Winther-Nielsen
Teol.dr., onlineprofessor
Indtil 2023 professor på DBI og nu online professor, oversætter og ulønnet hjælpepræst ved Emdrup Kirke.
Onsdag d. 5. marts 2025 kl. 10.00 – 12.00
Esajas 1: Profeten og hans Bog
Det første kapitel i bogen giver et indtryk af Esajas’ forkyndelse og Jerusalems særlige rolle i bogens budskab. Dermed er dette kapitel et godt afsæt til at forstå bogen og dens opbygning og profetens historie og baggrund. På den baggrund kan vi også bedre forstå profetens kaldelse og Immanuelsprofetien i Es 6-12. Hvad vil det sige, at Gud er hos os i Es 7,14?
Onsdag d. 12. marts 2025 kl. 10.00 – 12.00
Esajas 40: Trøstebudskabet
Esajas har som et af gennemgribende temaer et budskab om hjemkomsten til Zion (35,12). Jerusalems forunderlige redning i 701 i Es 36-39 fører frem til trøstebudskabet i Es 40. Budskabet om hjemkomsten er i fokus frem til Esajas 48. Hvordan kan Es 40,1-11 give os en baggrund for Døberens forkyndelse om Jesus og hans gerning?
Onsdag d. 19. marts 2025 kl. 10.00 – 12.00
Esajas 53: Herrens lidende tjener
Det bibelske håb om en tjeners lidelse og frelse kulminerer i Esajas 53. Men det er blot højdepunktet i Esajas’ skildring af flere forskellige tjenere og deres tjeneste, som han langsomt trækker os ind i. Så hvordan giver dette kapitel et helt særligt højdepunkt i forkyndelsen af den stedfortrædende lidelse i Es 42-55?
Onsdag d. 26. marts 2025 kl. 10.00 – 12.00
Esajas 60: Herrens komme i herlighed
Esajas 60 er en nøgletekst for håbet om Herrens komme. Fra Esajas 56 forkynder Esajas igen dom over Jerusalem, men derefter kommer en herlig tid præget af Guds komme i herlighed og folkets udfrielse. Det kulminerer i beskrivelsen af byen uden død og sorg i Esajas 65. Ringen sluttes fra Es 2,1-5 og Es 4. Men hvordan opfyldes disse glimt ind i endetiden og hvordan kan vi tale om disse tekster i dag?